Bitcoin czy Bitcoin Cash? Autobusowa symulacja sieci

Wiele osób, które zaczyna się interesować tematyką blockchainową ma problemy ze zrozumieniem tego jak działa sieć Bitcoin i jak funkcjonują jej poszczególne elementy. Od miesięcy toczy się debata na temat dalszego rozwoju projektu, kwestia obciążenia sieci jak i tego czym jest Bitcoin Cash. Czy fork ten jest  “jedynym i prawdziwym Bitcoinem” który powinien wyprzeć starego (który jest nazywany przez obóz Bitcoin Casha, nie Bitcoinem, a Bitcoinem Core) ?

Na pomoc w zrozumieniu tego sporu (bo rozwiązanie go jest prawdopodobnie w tym momencie niemożliwe) przychodzi strona TxStreet.com , która  wizualizuje na żywo to jak działają transakcje w obu sieciach na prostym przykładzie autobusów, które czekają na wsiadających do nich pasażerów. Strona składa się z kilku głównych elementów, a wszystko jest okraszone kreskówkową grafiką z prawdopodobnie znanego wielu osobom motywu South Park – zobaczcie sami na screenie poniżej:

 

Na stronie widzimy wiele ludzików, które próbują dostać się do autubusów – jak to ma się do symulacji transakcji w sieciach Bitcoin i Bitcoin Cash? Otóż każdy ludzik odpowiada jednej transakcji w sieci. Prędkość poruszania się naszej kreskówkowej postaci jest zależna od wysokości opłaty dla górników (satoshi/B) natomiast rozmiar osoby reprezentuje wielkość danej transakcji w bajtach. 

Jeżeli rozmiar mempoola (w skrócie są to wszystkie niepotwierdzone jeszcze transakcje) jest mniejszy od rozmiaru limitu danego bloku to ludzik sobie spokojnie wsiądzie do danego autobusu i będzie czekał na wykopanie danego bloku. Jeżeli nie – poczeka na przystanku aż sytuacja się zmieni. Biorąc pod uwagę, że busy odjeżdżają średnio co 10 minut – w przypadku zapchania sieci może się zrobić konkretna kolejka, czego byliśmy już świadkami w przeszłości.

Jak już się pewnie domyślacie autobusy odpowiadają blokom. Te zaparkowane po lewej należą do sieci Bitcoin Cash, a te po prawej do Bitcoina. Bitcoin Cash ma 36 autobusów, które odpowiadają 36MB – taki rozmiar wszystkich transakcji jest w stanie obsłużyć Cash w jednym bloku. Bitcoin natomiast ma dwa autobusy – jeden zwykły odpowiadający 1MB i drugi SegWit’owy (4MB). Transakcje (czyli nasze ludziki), które wchodzą do busa SegWit są kompresowane – oznacza to, że w jednym bloku (autobusie) na tej samej powierzchni zmieści się więcej transakcji (ludzików). Gdy blok zostanie wykopany autobusy z pasażerami (czyli naszymi transakcjami) odjeżdżają z przystanku i transakcje uzyskują potwierdzenie w sieci. W przypadku Bitcoin Casha stację opuszcza tylko taka ilość autobusów, które są zapełnione. Czyli przykłądowo jeżeli zostanie znaleziony blok o wielkości 4.7 MB to tylko 5 autobusów odjedzie z przystanku.

Po prawej stronie znajduje się także purpurowy budynek nazwany „Lightning House: Bus Ticket Trading Access by Bus Only” oznacza to proponowane rozwiązanie dla sieci Bitcoin dotyczące problemu skalowalności, które znamy jako Lightning Network. Budynek ten pokazuje nam, że transakcje LN nie są rozgłaszane w sieci Bitcoin, a wymiana zachodzi tylko wewnątrz budynku i pod pewnymi ograniczeniami.

TxStreet.com to świetny przykład jak społeczeństwo stara się przybliżyć ideę kryptowalut i pokazać co i jak działa jednocześnie zaznaczając z jakimi problemami borykają się konkretne projekty. Nas już teraz ciekawi ile kolorowych ludzików będzie czekało na autobusy w momencie kolejnego przeciążenia sieci i jak zostanie to przedstawione na tej stronie.

Spodobał Ci się ten artykuł? Zarejestruj się na BitMarket teraz i zacznij handlować kryptowalutami!

Podziel się wpisem

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.